Stopou zrušené tratě: 7k Úštěk - Lovečkovice - Zubrnice

KŽC - KLUB ŽELEZNIČNÍCH CESTOVATELŮ

Sobota 13. 06. 2020. Foto: © archiv KŽC.
Původně byla tato akce naplánována na 21. 3. 2020, kdy se měla uskutečnit v rámci akce Jarní putování po lokálce aneb 45 let od filmování Pánů kluků, kterou měl pořádat spolek Zubrnická museální železnice. Leč v rámci nám všem známých událostí se akce odložila. Nový termín byl stanoven na 13. 6. 2020. I když téměř letní termín, který je pro procházení zrušené tratě zcela nevhodný, rozhodl jsem se na základě požadavků účastníků akci uskutečnit.
V sobotu krátce po tři čtvrtě na devět vystoupila z vlaku od Lovosic skupinka 6 železničních archeologů na nádraží v Úštěku. Ihned jsme se přesunuli k dopravně Úštěk horní nádraží, která je vzdálena cca 3 min. chůze. Zde nás přivítal člen spolku Zubrnická muzeální železnice, pan Petr Toman, mimochodem bývalý člen výboru Klubu železničních cestovatelů v 90. letech 20. století. Ten nám ochotně uvařil kávu a rozdal informační materiály. Krátce po deváté hodině jsme se vydali opět na nádraží Úštěk, abychom zde přivítali další 2 účastníky, kteří přijeli od České Lípy. Mezi nimi byl i Jirka Dolejš, emeritní strojvedoucí, který nám po celou dobu cesty dělal průvodce, neboť po zdejší trati v úseku Úštěk horní nádraží - Lovečkovice - Verneřice a zpět jezdil s nákladními vlaky. Nejprve jsme se vydali podél trati SŽDC směr Lovosice k výhybce č. 1. Tahle oblouková výhybka, byť zatím není kompletní, je odbočnou výhybkou spojky do dopravny Úštěk horní nádraží. Ta je dlouhá cca 180 m. V době naší návštěvy zde ještě koleje nebyly položeny, ale vše již bylo pro to připraveno. V letošním roce zde plánuje spolek ZMŽ opět položit koleje a dopravnu zprovoznit. U staniční budovy jsme se opět zastavili, abychom vyslechli výklad Petra Tomana o tom, co se vše chystá. Pak jsme se okolo desáté hodiny rozloučili a vydali se na cestu po zrušené trati, která je celá (vyjma úseku Lovečkovice - Verneřice) v majetku ZMŽ. Největším dobrodružstvím bylo překonání ocelového mostu přes trať Lovosice - Česká Lípa. Prošli po něm všichni. Pak následovala příjemná pěšina přímo po tělese, po které vede červená turistická značka. Dokonce jsme zde i objevili turistickou značku na hektometrovníku. Ta ovšem po 1 km skončila a dál jsme se vrhli do výru džungle, tedy vysokých kopřiv a roští. To jsme vydrželi tak 1 km a následně museli z tělesa trati sejít a jít po souběžné silnici. V osadě Hradec jsme se na bývalém přejezdu opět „nakolejili“ a pokračovali k nákladišti a zastávce Levín. Právě zde se natáčel legendární film Páni kluci. Dále jsme šli po polní cestě, po cca 1,5 km se k nám zprava připojilo těleso zrušené tratě z Verneřic a my se rázem ocitli v „uzlové“ zrušené železniční stanice Lovečkovice, vrcholovém místě naší trasy. Ovšem my jsme se nejprve vydali doplnit síly do místního pohostinství. Poté jsme se na nádraží vrátili a následně si prohlédli expozici minimuzea Lovečkovice o zdejší lokálce. Odsud dále jsme již klesali směrem k Labi a šli po kolejích. No po kolejích. To je odvážné slovo, neboť drážní vozidlo by zde vůbec neprojelo. Těleso tratě zde již je vyčištěné od náletů, kolejnice jsou různě zkroucené od kořenů stromů, místy rozkradené, pražce shnilé. Ale ten pocit, že již jdeme po kolejích byl zajímavý. Kopřivy už nás tolik nepálili, prošli jsme zastávkou Touchořiny a najednou v lese se objevilo něco nečekaného. Čisté štěrkové lože, připravené k pokládce kolejí. To jsme se ocitli v km 7,8 tratě (kilometráž je z Velkého Března). Spolek ZMŽ usiluje o obnovu tratě ze Zubrnic do Lovečkovic a následně dále do Úštěka. Na stránkách www.jedemdal.cz/ může přispět na transparentní účet každý. My jsem vybrali při akci 1306 Kč (akce se konala 13. 06.) a přispěli tak na obnovu tratě. Po příchodu do Zubrnic si někteří prohlédli ještě železniční muzeum, někdo se byl občerstvit. Následně jsme chtěli odjet v 17:00 turistickou železniční linkou T3 ze Zubrnic do Ústí nad Labem-Střekova, leč historický „hurvínek“ pro poruchu nejel, a tak jsme odjeli až v 18:04 autobusem linky 452 do Ústí nad Labem, Mírové náměstí, kde byla akce ukončena. Závěrem je třeba poděkovat za úžasný výklad Jirku Dolejšovi a Petru Tomanovi a popřát spolku ZMŽ mnoho úspěchů. Budeme se těšit, až se do Lovečkovic opět svezeme vlakem.